Předškoláček
Brzy půjdu do školy...
Co by měl předškolák před nástupem do školy zvládat? Jak napravit nedostatky v rozvoji dítěte?
Souhrn, jaké dovednosti, schopnosti a vědomosti jsou od prvňáčka na začátku školní docházky
vyžadovány a jak se postupně vyvíjejí a rozvíjejí.
GRAFOMOTORIKA
PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY
Předškolní dítě začíná chápat první matematické vztahy. Matematika zaujímá ve vývoji jedince důležité místo, neboť je prostředkem, ale i výrazem rozvoje myšlení, logického uvažování. Předpokladem pro porozumění matematickým pojmům, symbolům a vztahům mezi nimi jsou tzv. předčíselné představy.
Náměty a pracovní listy k rozvoji naleznete zde:
ZRAKOVÁ DIFERENCIACE
Zrakové vnímání se vyvíjí od narození dítěte.
Nejdříve jsou vnímány světlo a tma, později obrysy
předmětů. Dále se vnímání zpřesňuje směrem k větší
diferenciaci tvarů. Tato funkce je jedním z důležitých
činitelů při nácviku čtení a psaní.
Náměty a pracovní listy k rozvoji naleznete zde:
SLUCHOVÁ DIFERENCIACE
Sluch je vedle zrakového vnímání druhým nejdůležitějším prostředkem komunikaci. Sluch ovlivňuje rozvoj řeči a s úrovní řeči je neodmyslitelně svázán rozvoj myšlení. Oslabená schopnost sluchového rozlišování může ovlivňovat samotný proces učení, osvojování si dovedností čtení a psaní.
Náměty a pracovní listy k rozvoji naleznete zde:
ŘEČ A VYJADŘOVACÍ SCHOPNOSTI
Mluvní projev je nerozlučně spjat s vnímáním a porozumění řeči druhých. Řeč se zdokonaluje po stránce obsahové i formální (zvukové) a čím dál víc se přibližuje řeči dospělých. Za normálních podmínek má být tento vývoj řeči po stránce formální ukončen kolem 5. roku, nejpozději však do 6. roku, než dítě vstoupí do 1. ročníku ZŠ.
Náměty a pracovní listy k rozvoji naleznete zde:
OSTATNÍ
Analyticko-syntetické myšlení, vnímání času či prostorové vnímání - i tyhle oblasti by měly být na určité úrovni před nástupem do školy. Děti formou spontánních činností a manipulacemi s konkrétními předměty získávají zkušenosti a objevují vztahy mezi objekty okolního světa. Vnímání plynutí času je pro předškolní dítě vymezeno událostmi, které ho obklopují, které se pravidelně střídají.
Náměty a pracovní listy k rozvoji naleznete zde: