Mateřská škola

Základní informace

Budova mateřské školy, od historie k současnosti.

Škola je umístěna v horní části Starého Města, poblíž sídliště Kopánky. MŠ Komenského byla dostavěna v roce 1979, původně jako dvojtřídní mateřská škola se školní kuchyní. Záhy byla přistavěna další část budovy, kde je nyní zázemí druhé třídy. Přístavba je funkčně propojena se zbytkem školy velkou chodbou, která vede do prostor 1. třídy, školní kuchyně, skladů a prádelny.

Budova prošla několika rekonstrukcemi většího i menšího rozsahu.

V roce 2008 byla hlavním účelem rekonstrukce montáž celkové nové elektroinstalace a nové opláštění budovy MŠ. Jejím poznávacím znamením se od té doby stala fasáda s modrými motýlky - symboly naší MŠ. MŠ Komenského tedy používá neformální označení "motýlková školka". 

Od roku 2018 má škola systém elektronického otevírání dveří pomocí otisků nebo čipů (Safy), která brání přístupu neoprávněných osob do budovy mateřské školy.

V roce 2019 byly ve třídách odstraněny původní skleněné stěny dělící prostory třídy a herny. Nově vybudovanými příčkami s možností libovolného otevírání pomocí pojezdových dveří bylo dosaženo většího komfortu při odpočinku dětí, během kterého probíhá úklid tříd a také získání větší pozornosti dětí při střídání různých vzdělávacích aktivit s oddělením od průchozí části třídy. Od roku 2019 po současnost nadále provádíme každoroční rekonstrukce menšího rozsahu, např. výměna původních dřevěných obložení radiátorů, výměna podlahových krytin (koberce, linolea), výměny regálů, mrazáku, stolů a skříněk ve školní kuchyni. 

Nadále pokračujeme v instalacích klimatizací do tříd, (v roce 2021 byla instalována klimatizace do 3. třídy), budeme usilovat o příznivější klimatické podmínky i v dalších třídách. 

Postupná obnova nábytku tříd, herních koutků, pravidelná výmalba tříd i chodeb cíleně směřují k tomu, aby prostory mateřské školy působily moderněji, aby se v něm děti cítily příjemně a spokojeně a bezpečně.

Zahrada MŠ

Areál mateřské školy je obklopen rozlehlou, nadstandardně vybavenou školní zahradou se vzrostlou zelení s rozmanitými herními prvky pro děti různých věkových skupin. Dostatek stromů a keřů na zahradě vytváří celkový dojem přírodního prostředí, různá zákoutí, "lesíky" apod., nabízí dětem další možnosti ke hraní a zdravému pohybu venku. V zahradě je také umístěn altán jež poskytuje prostor pro venkovní vzdělávání či hraní s krytou střechou.

Doménou a velkou výhodou naší zahrady již od "pradávna" dětské brouzdaliště, které je každoročně hojně využíváno v letních měsících pro příjemné ochlazení dětí v tropických dnech. Také proslulá pirátská loď - která byla původně postavena zručnými tatínky, je jednou z oblíbených atrakcí již po desetiletí. Herní prvky průběžně obnovujeme, co lze - opravujeme, opatřujeme novým nátěrem za značné pomoci šikovných rodičů, za kterou jsme velmi vděčni. 

Zahrada prošla první etapou větší revitalizace v roce 2022, při které byly vybudovány veškeré zpevněné plochy, chodníčky okolo celé budovy, plotky zvyšující bezpečnost a přehlednost zahrady a spoustu dalších úprav. Zahrada získala nové a velmi atraktivní vodní prvky jako je "čabradlo" a mlžící kytičky. Děti se nově starají o vyvýšené záhony, které pravidelně zbavují plevele, sází do nich rostliny a velmi rády je zalévají. Ochutnávají plody své práce, např. hrášek, jahody či rajčata. Mezi nově vybudované herní prvky se řadí také prolézají věž s lezeckou stěnou a skluzavkou, závěsné houpačky a houpací hnízdo.

Školní jidelna

Máme vlastní školní jídelnu a díky tomu je při přípravě jídel maximálně zohledněn věk dětí i jejich případné specifické potravinové omezení. Děti mají dostatek tekutin (možnost výběru slazených či neslazených) a dostatek ovoce a zeleniny během celého dne. 

Vzdělávání dětí, principy a vize MŠ

-  zaměřujeme se na individuální přístup k věkovým odlišnostem dětí -  děti jsou rozděleny do tříd podle věku

- zaměřujeme se na včasnou pedagogickou diagnostiku -  jako nástroj k předcházení možným problémům dětí ve škole, důraz na spolupráci s rodiči, konzultování rozvoje dítěte s rodiči, konzultace s odborníky (PPP, SPC)

- dbáme na aktivní spolupráci a komunikaci s rodiči

- využívání aktuálních metod ve vzdělávání, situační, zkušenostní, zážitkové učení, kooperativní hru, podporujeme rozvoj sebehodnocení dětí, vyjadřování vlastních myšlenek, kreativitu, vyhledáváme děti nadané, účastníme se soutěží (výtvarných, logických, vědomostních)  a také přehlídek a projektů

- zaměřujeme se na ochranu zdraví dětí v kolektivu podle školského zákona a vyhlášky o ochraně veřejného zdraví, netolerujeme docházku nemocných dětí do MŠ

- zaměřujeme se na primární logopedickou prevenci, poskytujeme bezplatnou logopedickou péči v každé třídě MŠ proškolenými pedagogy, nadále pravidelně a aktivně spolupracujeme s SPC pro vady řeči, PPP.

- nabízíme vlastní bezplatný kroužek předškolní přípravy pro děti a jejich rodiče, připravujeme děti na zápis do školy, spolupracovat se základní školou v oblasti zápisu do ZŠ, 

- snažíme se děti vést klidným, nedirektivním pedagogickým přístupem, zajišťujeme dětem pocit pohody a bezpečí a dostatek prostoru k volným hrám


- aktivně spolupracujeme se zřizovatelem - Městem Staré Město, prezentujeme naši MŠ na jarmarcích a dalších akcích veřejným vystoupením dětí



Pro přivádění dětí do MŠ je určena doba: 

• 6:30 - 8:15 hod. 

Pro vyzvedávání dětí z MŠ jsou určeny tyto časové úseky: 

• 12:00 - 12:20 hod. (pro děti odcházející po obědě) 

• 14:30 - 16:15 hod. (odcházení dětí po odpoledním odpočinku a svačince)

Filosofie školy

MOTTO: "Hledejte potěšení v dětech, dopřejte dětem, aby se mohly potěšit s vámi a bez odkladů užívejte každou radost." 

Seneca 

Filosofií MŠ Komenského a cílem všech zaměstnanců je vytváření pohodového, příjemného a stimulujícího prostředí rodinného typu, obklopeného láskou, porozuměním a trpělivostí, ve kterém se budou děti cítit šťastně, spokojeně a v bezpečí, ve kterém děti získají zkušenost, že i svět mimo jejich rodinu je zpravidla světem přátelským. Směřujeme k vytvoření prostředí založeném na vzájemné důvěře, úctě, sympatii a spolupráci mezi všemi v mateřské škole. Naše škola je místem, kde se děti učí kamarádství a přátelství. Učíme děti přijímat se navzájem, spolupracovat, pomáhat si, žít společně, prosazovat své zájmy a sebe s ohledem na druhé. Pomáháme dětem najít si své místo mezi ostatními a plně prožívat svět kolem sebepoznávat, přemýšlet a tvořit. Nabízíme dětem dostatek volného pohybu, optimální denní režim, estetické, vstřícné a podnětné prostředí. Usilujeme o to, aby děti odcházely s radostnými prožitky, aby se na další nový den těšily, odnesly si dostatek poznatků a dovedností, zažily spoustu zábavy a rády se k nám vracely. Chceme prožívat radost společně s dětmi. Během výchovně vzdělávací činnosti vytváříme u dětí základy pro celoživotní vzdělání podle jejich individuálních možností. Nejde o to, abychom naplňovali dětskou mysl, ale v prvé řadě o to, probouzet v dětech aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, mít odvahu ukázat, co všechno už umí, zvládnou a dokážou. Vedeme děti k tomu, aby vzhledem k věku a individuálním možnostem byly osobnosti samostatné, zdravě sebevědomé a sebejisté s vlastním rozumem, schopné tvořivě přemýšlet a jednat. Aby byli jedinci na své úrovni přizpůsobiví, odvážní a také zodpovědní, ochotní nejen přijímat, ale také dávat a aby byli schopni se dále rozvíjet. Celkové působení vychází z uspokojování zájmů a potřeb dítěte s přihlédnutím na jeho věk a individuální zvláštnosti. Ve své práci využíváme smyslové vnímání jako základ přirozeného poznání a pochopení živé i neživé přírody. Vedeme děti k rozvíjení komunikativních dovedností, k utváření základních hygienických a sociálně kulturních dovedností a návyků. Děti mají možnost být aktivní, učí se na základě prožitku a zkušeností, mohou uplatňovat svoje názory. Mají možnost zkoumat, učit se objevováním, experimentováním a zároveň se učí chránit si své zdraví i zdraví ostatních, chránit přírodu a vše kolem sebe. Pravidelně několikrát do roka umožňujeme dětem zhlédnout profesionální divadelní představení, slavíme všechny důležité svátky, podporujeme tradice, účastníme se soutěží, pořádáme poznávací výlety do okolí, chodíme na exkurze, v zimě krmíme ptáčky a labutě, začátkem jara "vynášíme Mařenu", navštěvujeme Staroměstský statek, 2x ročně pořádáme vystoupení v místním domově pro seniory a v domově pro osoby se zdravotním postižením, vystupujeme na akcích pořádáných zřizovatelem - Den Matek, Mikuláš, velikonoční dílničky, karneval, dýňové tvoření s večerním rozsvícením, zahradní slavnost k Svátku matek, pasování na školáky, pořádáme celodenní výlety (např. Zoo Hodonín, Zoo Lešná, Zámek Milotice, Hrad Buchlov, Zámek Kroměříž, Halda v Boršicích, apod.). Nejstarším dětem nabízíme možnost účastnit se předplaveckého výcviku v Aquaparku v Uherském Hradišti. Kromě tradičních akcí organizujeme a vymýšlíme nové aktivity, zapojujeme se do projektů, grantů a dalších aktvit. Nově pořádáme "Dny otevřených dveří" pro rodiče s dětmi. 

Věříme, že když budou v mateřské škole spokojené děti, budou spokojeni i jejich rodiče a následně i my - zaměstnanci školy. 

Pracujeme s dětmi podle vlastního ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU (v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem) s názvem: 

" Motýlek v proměnách roku"  

aneb hrajeme si, rozvíjíme dovednosti a schopnosti od podzimu do léta

Proč motýlek?

Motýlek je symbolem naší mateřské školy, která je neoficiálně nazývána: "Motýlková".

Motýl symbolizuje změnu, kreativitu, svobodu a radost. Jeho moudrost je v proměně – změně tvaru a rozvoji duše. Motýli nesou symboliku okamžiku, různobarevnosti a radostného volného pohybu. V tomto se snažíme děti vést. Aby žily aktuálním okamžikem, dokázaly se vyrovnávat se změnami, které život přináší, aby byly tolerantní vůči různorodosti a odlišnosti mezi lidmi a byly podporovány v jejich přirozené potřebě volného pohybu.

Chceme děti provázet na cestě jejich přirozeným vývojem v předškolním věku, aby jako pomyslní motýlci jednou vylétli z naší mateřské školy, připraveni nejen na školu základní, ale také pro život.

Proč v proměnách roku?

Chtěli bychom v dětech vytvořit představu o nerozlučném sepjetí člověka s přírodou a společností. Čtyři roční období symbolizují čtyři stádia motýlí proměny: vajíčko, larva, kukla, motýl.

Na základě výše uvedeného se nám jako samozřejmé jeví rozdělení ŠVP do čtyř integrovaných bloků plynule na sebe navazujících v průběhu celého roku: 

• BAREVNÝ PODZIM 
• ZIMA KRALUJE 
• ROZKVETLÉ JARO 
• VOŇAVÉ LÉTO 


Tyto bloky dále dotváříme s využitím témat, která jsou společná pro všechny třídy mateřské školy a ve svých třídních programech je učitelky dále rozpracovávají do jednotlivých dílčích podtémat s přihlédnutím k věkovému složení třídního kolektivu a se stanovením vzdělávacích záměrů, kompetencí a nabídkou činností ve všech pěti oblastech daných RVP PV (Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět). Témata jsou koncipována měsíčně a obsahově vycházejí z přirozeného rytmického střídání ročních období a s tím souvisejícími tradicemi a zvyky. Nezbytnou součástí práce je tvořivá improvizace, pružné a citlivé reagování na okamžitou situaci. Předpokládáme, že časový plán je pouze orientační, je otevřený, volně měnitelný. Záleží na povaze tématu a na zájmu a potřebách dětí. Nabídka činností je otevřená tak, aby děti měly možnost na ní spolupracovat a podílet se na realizaci vlastními nápady.

Dlouhodobé cíle školního vzdělávacího programu: